Glemte du å stille spørsmålet?

Eller, kanskje var det de rette spørsmålene du glemte. Det er ikke alltid forskerne har alle fakta på bordet.

I løpet av juni skal doktorand Yngvar Kjus disputere sin avhandling ”Event media. Television production crossing media boundaries”. Ifølge Forskning.no mener Kjus at Nettavisen lanserte Side2 for å holde på publikummet til TV 2.

– Det gjelder å holde publikum innenfor ens egne kanaler. For eksempel hadde VG-nett lenge større trafikk enn TV 2 selv på sin Idol-omtale. For å holde på publikum etablerte den TV 2-eide Nettavisen derfor det nettbaserte underholdningsmagasinet Side 2, forteller Kjus til Forskning.no.

Det mener Ole Valaker er merkelig og uetterrettelig. Valaker fungerte som redaksjonssjef i Side2 det første året seksjonen eksisterte.

– Nettavisen etablerte selvsagt Side2 for å øke kvinneandelen blant leserne. Det er ganske godt kjent, sier Ole Valaker til Mediamonster.

OK. Det er kanskje pirkete av meg, men hadde jeg presentert noe slikt i mitt arbeid, vel, så ville jeg nok fått tyn. Og jeg er ingen viter – bare synser.

Ellers er det en interessant argumentasjon den godeste doktoranden har. At man etablerer nye produkter for å holde på publikummet sitt. Enkelte nettaviser nekter for eksempel å lenke ut til kildene de klipper. Hvorfor? Vel, de vil ikke innrømme det, men de er redde for å miste leserne sine. Og ikke minst å gi konkurrentene trafikk. Det viser denne artikkelen hvor blant annet min tidligere sjef i NA24 Inge Berge forteller at de kan godt endre praksis og begynne med å lenke ut, det var i oktober. Fortsatt synes ikke NA24 interessert i å gjøre så.

Det er klart at jo flere som kommer til sidene våre, og ikke minst jo lengre de blir der – desto bedre. Derfor lager man kvisser, bildeserier, videosnutter og så videre i håp om å få ta mest mulig av tiden til brukerne.

Personlig, både på bloggen og i mitt daglige virke, lenker jeg ut uten å blunke. Det er en ekstraservice til leserne som vi som medier uansett bare kan tjene på i lengden. Og så går jeg, og noen andre, med et stort håp om at man på sikt snart skal slutte å klippe hverandre på nettet, slik vi ser det er i dag. Men det er nok jeg som er for naiv.

Det var et sidespor. Et annet spor Kjus er inne på i sin avhandling er at allmennkringkastingen og journalistikken er truet av inntoget av internasjonale formater som nettopp Idol og Big Brother.

– Ja, i den grad deres oppgave er å fremme norsk kultur og identitet er det uheldig at stadig flere av landets kulturelle begivenheter baseres på formler eid av internasjonale selskap. Store begivenheters intensitet drar dem ofte mer i retning av propaganda enn kritisk journalistikk.

Jeg er ikke helt sikker, men det er jo ingen tvil, disse to og et og annet danseprogram på fjernsynet har fått enormt stor dekning. Og der er blitt brukt ressurser på dette. Dette burde denne saken fra finanstjenesten Bloomberg være bevis på. Finansredaksjonen har skrevet om hva slags telefon Paris Hilton har. Fuck that shit!

Jeg avslutter innlegget med å sitere Gatas Parlament: «vi har holdning over underholdning i motsetning til flere med motstandsløs kultur som ikke klarer å presentere medvite om verden».

<a href=”http://technorati.com/tag/media” rel=”tag”><img style=”border:0;vertical-align:middle;margin-left:.4em” src=”http://static.technorati.com/static/img/pub/icon-utag-16×13.png?tag=media” alt=”http://www.martinhjensen.wordpress.com” />media</a>

Advertisements

Så, hva skjer egentlig i Mecom?

wmec3

Hvor lenge er egentlig bankene villige til å vente på at Montgomery et. al. skal få ryddet opp i den skakkjørte økonomien?

Det begynte i desember i fjor og ble gjentatt sist i mars: Mecom fikk nok en utsettelse fra sine långivere til å få orden på økonomien før gjeldsgraden skal måles opp mot inntektsstrømmen. Det gjeldstyngede medieselskapet solgte seg ut av sin tyske virksomhet og deler av Edda Media for å få kapital til å redusere gjelda. Dette synes ikke å ha løst problemene tilstrekkelig. Det kan fortsatt være slik at Mecom må selge unna enda mer av virksomheten sin, men det blir neppe i Norge.

Edda Media tjener bra med penger, finanskrise til tross. Sammen med den nederlandske virksomheten er det for en seddelpresse å regne, spesielt om man sammenligner med den danske virksomheten Berlingske Media.  Sistnevnte er det neppe særlig med penger å hente ut ved å selge nå da markedet er på bunnen, og siden det går bra i både Norge og i Nederland vil Mecom trolig fortsette å holde på disse operasjonene. Igjen står Polen. Her kan det komme til å skje noe, men igjen er det uvisst hva som skjer.

- Dette kommer til å gå bra, sa Monty den gang. Hva nå? Foto: Martin Huseby Jensen.

- Dette kommer til å gå bra, sa Monty den gang. Hva nå? Foto: Martin Huseby Jensen.

Situasjonen i selskapet har fått nære medarbeidere til å hoppe av skuta i protest mot grunnlegger og administrerende direktør David Montgomery. Børskursen har falt så langt ned på London-børsen at selskapet er en mygg sammenlignet med det Mecom var ved notering.

I løpet av de snart tre årene som er gått siden Mecom kjøpte Orkla Media har to av toppsjefene forlatt mediekonsernets norske arm. Mecom Europe som skulle sørge for at virksomheten som kom med transaksjonen skulle styres fra Norge er historie. 12 avistitler er solgt til konkurrenten Polaris Media, og i snart ett år har vi hørt prediker om at Edda Media blir solgt til A-pressen.

Giske og Monty møtes for første gang sensommeren 2006. Foto: Martin Huseby Jensen.

Giske og Monty møtes for første gang sensommeren 2006. Foto: Martin Huseby Jensen.

Dette er ikke akkurat momenter som skaper ro i rekkene. Snarere tvert imot. Mange av de ansatte som ble solgt til Polaris pustet lettet ut over å ha kommet seg bort fra Mecoms uuttømmelige pengesug. Det var vel kanskje ikke akkurat slik kulturminister Trond Giske håpet det skulle bli da han en sensommerdag møtte Montgomery på sitt kontor. Men det var kanskje nettopp dette han fryktet.

For å si det med en gang, jeg tviler på at Mecom blir delt opp og solgt i småbiter. Låntagerne, som er et syndikat på sju banker ledet av DnB Nor, vil neppe ta sjansen på å selge mediekonsernet på denne måten. Det kan tenkes at de vurderer situasjonen slik at det er best for verdiutviklingen at de forskjellige selskapene er samlet innunder Mecom. Omtrent slik bankene gjorde da Rupert Murdochs News Corporation var på konkursens rand på begynnelsen 1990-tallet.

Uansett er det på tide at Mecom finner løsningen, for tenk om Monty hadde lyktes med sine forsøk på å kjøpe både tyske og franske aviser for snart to år siden. Det ville trolig gått skikkelig på dunken, og det til tross for at medieselskapet har kvittet seg med store aksjeposter i Bergens Tidende og Adresseavisen.

Bra jobba, Stein Erik! Du har bidratt til en trygg fremtid i tidligere Orkla Media. Foto: Martin Huseby Jensen.

Bra jobba, Stein Erik! Du har bidratt til en trygg fremtid i tidligere Orkla Media. Foto: Martin Huseby Jensen.

Det er helt tydelig at Stein Erik Hagen lot hensynet til de ansatte i mediekonsernet gå foran det å få solgt en virksomhet han ikke er interessert i. Pengene kan neppe ha betydd særlig … Yeah, right.

Monty, vi venter.

Sover man i redaksjonen?

Kjære TV 2, det er artig at dere henter frem igjen gamle ting – når det er en «knagg» som gir mulighet til dette.

Men kjære journalist Amland når du har hentet frem leserinnlegget fra Dagens Næringsliv «Internett er en flopp» – leste du det da?

I din artikkel som har ligget ute i et døgn snart står det at det er Dagens Næringsliv som skriver dette???? Hva? Jeg ser jo at artikkelen ble lagt ut på nettsiden omtrent samtidig med at lørdagsrekka begynte på fjernsynet. Det er klart at det er hyggeligere med en tv-skjerm og en pose potetgull enn å jobbe med artiklene.

Åltså, hadde du lest artikkelen, og tatt deg bryet og søke på tittelen på dette utrolige internettet ville du funnet ut at dette innlegget er skrevet av en herr Leif Osvold. Osvold skrev flere innlegg med et pessimistisk blikk på fremtiden til internett.

I ett intervju NA24 Propaganda* gjorde med ham i 2006 i anledning tiårsjubileet til innlegget var det tydelig at Osvold var veldig lei denne oppfølgingen i hans egne feilprofetier.

Forresten, det er knappe tre måneder siden søsterorganisasjonen Nettavisen omtalte artikkelen også. Og det er fra Nettavisens (eller NA24) faksimilen kom fra. Rart dere ikke klarte å få det riktig da.

* NA24 Propaganda byttet for omtrent to år siden server, alle artiklene som frem til da var publisert flyter et sted vi ikke klarer å søke på dem.

Prøve

test

Smålig konkurrent?

Det er fint med bladkrig i mediene, men av og til må man spørre seg hvor enkelte redaksjoner tar det fra.

NA24 skriver torsdag at DN.no får nytt design under tittelen Ny drakt for «dotten» … ja, vel. Saken er tynn og inneholder i underkant av syv linjer med brødtekst. Ikke en person er intervjuet.

Det er begrepet dotten jeg reagerer på. Nå hører det med at jeg en gang i nettets jernalder jobbet for DN.no som WebTV-producer. Frem til mai i fjor arbeidet jeg for NA24, hvor jeg i to år dekket mediebransjen. I dag arbeider jeg for fagbladet Journalisten.

Da jeg begynte å jobbe for NA24, og skulle presentere meg, fortalte jeg at jeg hadde arbeidet for Dagens Næringsliv med webTV: – Nei, du har jobbet for dotten, kom det fra en av kollegene med utilslørt selvtilfredshet. Selv hadde den aktuelle personen hatt utplassering i papiravisen DN, i tillegg til et sommervikariat. Personen la skikkelig trykk på dotten, for å gjøre sin forakt for den aktuelle nettredaksjonen åpenbar for oss alle.

Ja, vel. Om vi ser på definisjonen ordlista til Universitetet i Oslo har av ordet dott lyder det som følger:

dott m1 (sm o s eng. dot ‘flekk’ og lty dutt ‘tykk klump, kloss’)
1 liten mengde av noe, klump, tjafs en d- ull, høy / lod-, skyd-, tåked- / få d-er i ørene plutselig få nedsatt hørsel (en liten stund) på grunn av ytre påvirkning
2 uselvstendig, viljesvak person, mehe han er en d-

Jeg er ikke så sikker på om dette er passende definisjoner for DN.no. NA24 skulle bli landets største næringslivsavis på nettet, men slik gikk det en gang ikke. Den var lenge den nest største bak E24. Etter at TNS gikk over til dagmålingene falt det TV 2-eide nettstedet som en stein på topplista. I uke åtte var NA24, med klar margin, det minste næringslivsnettstedet, langt bak «dotten» som ifølge ordlista er et viljesvakt mehe.

Ja, selvfølgelig er jeg klar over at tittelen er et forsøk på ordspill på adressen dndottno, men må man likevel bedrive så dårlig journalistikk som her er gjort. Ja, klart, er jeg sikker på hva her  svaret må være. For vi snakker om en konkurrent ,og da er det jo ikke naturlig å skrive at de legger om designet i positiv forstand. Kanskje er det derfor journalisten som har skrevet saken til NA24 avslutter den intetsigende meldingen med setningen: «Samtidig varsler de at sidene kan være litt ustabile de nærmeste dagene.»

Det er flott å se at det finnes modne journalister på nett.

Jesus slåss med julenissen

Igjen – hva er det med oss i mediene. Nå har min tidligere arbeidsgiver NA24 kommet frem til at Julenissen banker Jesus.

Verdens sterkeste mann?

Verdens sterkeste mann?

Gratulerer dere! Selv ville jeg jo aldri trodd at julenissen hadde evner til å gi sønnen til Gud juling. Og – hvordan knuser man Jesus egentlig?

Det er noe med disse titlene i mediene, slår hit og knuser dit. Hvorfor ikke bare si det som det er? Saken i NA24 handler om en vareopptelling av antall oppslag med ordet julenisse og/eller Jesus. Ergo: Julenissen mer pop enn Jesus.

Nå er ikke jeg kristen, men skulle disse to fantasifigurene virkelig begi seg ut på i kamp med hverandre, så er jeg sikker på at det hjelper å ha guddommelige krefter.

Man er sine egne nærmest

Martin Huseby Jensen.

Trygve Hegnar gjorde satire hans egne publikasjon ikke forstod. Her sammen med Anne Aasheim. Foto: Martin Huseby Jensen.

Pokker. Det må ha gjort litt vondt for Hegnar Online lørdag. I sin leder i Finansavisen «gjenga» Trygve Hegnar notatene mellom Statsministerens kontor og DnB NOR. Det syntes søsterpublikasjonen Hegnar Online var så flott at papirutgaven hadde fått tak i – i motsetning til de øvrige mediene i landet – og slo det opp.

Men, som NA24 påpeker, de hadde ikke fått med seg at det hele var satire. Det var først da VG Nett fortalte at det var et tullenotat at Hegnar Online presiserte at det er et ironisk notat.

I lenken over er dette ikke presisert. Men hvem trenger vel fiender når man ikke har en klar kommunikasjon internt i bedriften? Bummer.