Vet de at julen er her?

Noen ganger kan irritasjonen over en låt kapre besinnelsen, og det uten at det egentlig er låtens feil.

– Arrrgh! Nå har jeg den på hodet igjen.

Det er kaldt. Minusgradene liksom får huden til å krympe og stramme seg over kinnbeina.

– Hvilken da, spør hun stirrende på fortauet for å unngå isen som gjemmer seg under snøen fra i går. Av og til virker det som om de går på en kamuflert skøytebane.

– Om de vet at det er jul. «Do They know its Christmas.» Den irriterer meg så inne gamperæva, sier jeg og kjenner at kjeven er bredere enn den trenger.

– Det virker bare på meg som om musikkprodusentene er noen kjøtthuer. Dem spiller denne låten som om det var en ordinær julelåt … den er jo for pokker ikke det, nesten hveser jeg i det en desperat busspassasjer traver forbi oss for å rekke bussen. Lufta er kald og tjukk av eksos.

– Det er jo ingen julelåt i den retteforstand. Det går jo ikke sammenligne den med White Christmas. Bare tenk teksten: «Well tonight thank God it’s them instead of you.» Det er ikke en appell til å kose seg med et ekstra lass ribbe, litt mer dyr vin og et fjell med pakker. Men like herlig sitter Vidar Lønn-Arnesen på radioen og sier at «nå skal vi kose oss med julemusikk» og slenger på denne låten fulgt av «Rocking around the Christmas tree». Det var ikke som julelåt den var tenkt da den kom. Det var ikke for kosens skyld.

– Jeg synes den er fin jeg, sier hun lettere oppgitt over den symptomatiske frustrasjonen hans. Nesten som om pillene hans har sluttet å fungere.

– Det synes faktisk jeg og, men låten kom som en sang for å samle inn penger til de sultrammede i Etiopia i 1984, ikke for tjukke nordmenn i 2010.

– Men de får jo royalties når sangen spilles, fortsetter hun i håp om å slukke irritasjonen hans.

– Tjo, og selv om det er flott og garantert det musikkprodusentene kommer til å gjemme seg bak, så blir det feil, sier han og kjenner at hanskene er litt for tynne. Kanskje får han nye til jul, tenker han i det venstre fot slik lett på isen. – Jeg skulle bare ønske at de sluttet å spille den som en julelåt. Det er å fornærme dem som den egentlig ble laget til inntekt for.

Bussen spyr ut eksos, men hans edder og galle er nesten tom. Det er kontortid, men om litt er det familiejul og garantert en gjentakende grunn til irritasjon på radioen.

god jul

Om MHJensen
Journalist og medienerd.

Legg igjen en kommentar

